Alles wat je moet weten over de functie van: Servicedesk medewerker

Written By

Altijd al willen weten wat een IT servicedesk medewerker doet, wat de functieomschrijving is, wat ze verdienen, welke opleidingen er nodig zijn en hoe een dag van een servicedesk medewerker er uit ziet?
De IT wereld blijft maar groeien en hierdoor groeit ook de vraag naar support en een plek waar mensen heen kunnen met hun vragen. Daarom is deze functie ook zo belangrijk!

FUNCTIEOMSCHRIJVING

Als Servicedesk medewerker help je mensen telefonisch problemen op te lossen die zich op dat moment voordoen. Denk hierbij aan storingen in software of het oplossen van hardware problemen. Als servicedesk medewerker help je de hele dag klanten en collega’s uit de brand.

HELPDESK, CALLCENTER EN SERVICEDESK MEDEWERKER

Iedereen heeft ze wel een aan de lijn gehad als er problemen zijn die telefonisch opgelost moeten worden. Je krijgt een man of vrouw aan de lijn waarvan je hoopt dat ze het probleem op kunnen lossen en snel begrijpen waar het probleem zich bevindt. Hier maakt een servicedesk medewerker het verschil.

Een helpdesk of callcenter medewerker ontvangt je aan de telefoon, maar zal je al snel moeten doorverbinden naar iemand anders die het probleem kan oplossen. Een servicedesk medewerker steekt er bovenuit: de servicedesk medewerker weet het probleem zelf op te lossen en hoeft niet snel door te verbinden of hulp van anderen in te schakelen.

OPLEIDING

Om servicedesk medewerker te worden binnen de IT, is het handig een vooropleiding te hebben binnen de IT, zoals bijvoorbeeld MBO ICT Beheer. Echter is een vooropleiding niet altijd nodig. Wel is enige voorkennis in techniek en diverse systemen handig zodat je het werk sneller eigen maakt. Ook zijn er bepaalde karaktereigenschappen nodig zoals:

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Empathisch vermogen;
  • Besluitvaardig;
  • Klantgericht;
  • Adviesvaardigheden;
  • Analytisch vermogen.

Er is een mogelijkheid een traineeship te volgen bij InWork, zo wordt je klaargestoomd voor je baan als servicedesk medewerker.

SALARIS

Het loon van een servicedesk medewerker loopt erg uiteen en hangt ook af van de vaardigheden. Meestal begint het loon rond de  €1.800 en dit kan oplopen tot €2.700. Het is een functie waar je beloond wordt naar je vaardigheden en er zijn veel doorgroeimogelijkheden waarbij er verdiepend wordt geleerd in de verschillende takken binnen IT.

DOORGROEIMOGELIJKHEDEN

Net zoals bij veel andere afdelingen zijn hier ook leidinggevende functies en mogelijkheden om meer te leren. Je kan je specialiseren in bepaalde branches en zo mensen met ingewikkeldere vragen te woord staan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer blogs

Stem op InWork als detacheerder van het jaar!

Stem op InWork als detacheerder van het jaar!

Super tof nieuws! We hebben een hele mooie nominatie van Computalbe te pakken in het segment Detachering & Recruitment. Mede te danken door ons werk voor Provinciehuis Fryslân! Stem op InWork als detacheerder van het jaar!...

Lees meer
Het nieuwe inwerken

Het nieuwe inwerken

De coronacrisis is nog steeds de topic van de dag en we kunnen er niet omheen. bijna iedereen werkt vanuit huis waar dat mogelijk is, maar wat nou als je baan daar niet volledig toereikend voor is en je ook nog eens ingewerkt moet worden? door onze digitale wereld...

Lees meer
Werken bij Politie Nederland

Werken bij Politie Nederland

Sebastian (27 jaar oud) is ICT-servicedeskmedewerker bij Politie Nederland. Dit doet hij bij het politie dienstencentrum, wat bestaat uit facility, Human Resource en ICT. Zij zorgen voor de ondersteuning van de gehele politie organisatie. De vragen die hij binnen...

Lees meer