InWorkers aan het woord

Take the (team)lead!

5 augustus 2021 | 3 minuten | door lstam
Take the (team)lead!

Bas is inmiddels alweer bijna 10 jaar werkzaam binnen de IT. Sinds maart 2020 werkt hij voor InWork als Teamleider voor de Servicedesk van de Provincie Friesland. Wat doet hij precies, hoe ziet zijn team eruit en wat maakt zijn baan uniek? Bas neemt ons mee in zijn werkdag.

Vertel, wat doen jij en je team precies bij Provincie Friesland?

‘Wij bedienen hier de gehele servicedeskdienst, van IT tot Facilitair. Dat betekent onder andere dat we de servicebalie en de telefoon bemensen. We bieden voornamelijk IT-ondersteuning, maar zijn ook verantwoordelijk voor de uitgifte van auto’s en fietsen. Verder verzorgen we ook reparaties en doen we onderhoud, maar ook voor kantoorartikelen kun je bij ons terecht. Veel diverse werkzaamheden en verantwoordelijkheden dus.’

En wat is jouw rol?

‘We zijn in totaal met 10 fte en ik ben de coördinator, ik heb dus echt een aansturende rol. Verder houd ik mijn bezig met roosters maken, voorraden vullen, Field Management, het afsluiten van contracten en uiteraard voortgangsgesprekken en bila’s met alle medewerkers van de servicedienst.’

Bevalt dat een beetje?

‘Absoluut! Ik vind het echt een heerlijke functie. En leuk dat wij met het team voor zoveel verantwoordelijk zijn. Hoe meer chaos op de vloer en hoe meer drukte, hoe beter ik functioneer. Tijdens corona was dit voor mij dus ook wel lastig. Ik heb zoveel mogelijk met iedereen geappt en gebeld, maar dat is zeker niet hetzelfde. Het is een uitdaging om op afstand te peilen hoe het met je team gaat. Gelukkig kunnen we weer wat vaker naar kantoor. Voor mij fijn, maar zeker ook voor het team.’

Neem ons eens mee in je werkdag:

‘Ik begin altijd met het uitdraaien van de rapportages; hoe is het de dag daarvoor gegaan. Hoe was de drukte? Zijn de KPI’s gehaald? Daarna bespreek ik dit met het team in de dagstart. Hoe daarna mijn dag gaat lopen, verschilt eigenlijk per dag. Zo kom ik net uit een operationeel overleg waar is besproken welke projecten er gaan komen en waar we tegenaan lopen. Verder vul ik mijn dag vaak met e-mail, bila’s en het ondersteunen van medewerkers, maar ook bijvoorbeeld klachtenafhandeling.’

Wat voor projecten pakken jullie op?

‘We hebben nu net een project afgerond; alle telefoons en laptops van 1500 medewerkers moesten namelijk vervangen worden. Door corona was dit uitgesteld, maar daar zijn we dit jaar nu mee van start gegaan. Wij zijn dan van A tot Z verantwoordelijk voor uitlevering: de bestelling, de in- en uitgifte (inclusief uitleg) en zorgen dat alles goed is omgezet. Daarnaast moet uiteraard alles goed genoteerd worden en zorgen we voor de juiste formulieren en contracten.’

Het allerleukste aan je baan?

‘Om er te zijn voor mijn team en ze te zien groeien in hun rol en ze daar de benodigde handvatten voor te bieden. Wij hebben veel young professionals die net van school komen, dus het is leuk om te zien welke groei zij doormaken en hoe zij zich ontwikkelen.’

Heb jij jezelf ook al kunnen ontwikkelen binnen je functie?

‘Zeker. En vooral tijdens corona, ondanks dat de situatie het verre van ideaal was, heb ik hier uiteindelijk veel van geleerd. Contact houden, situaties goed proberen in te schatten, de persoonlijke aandacht die nodig was; ik heb mezelf hier echt in moeten ontwikkelen.’

Wat zou jij aan anderen vertellen over InWork?

‘Heel vrij, transparant en alles is mogelijk. Ik spreek mijn leidinggevende vanuit InWork dagelijks, dan bespreken we even hoe het gaat en is er een mogelijkheid om met elkaar te sparren. De samenwerking is hierdoor heel open en ‘makkelijk’.’

terug naar boven