Sollicitatietips

Creatief Schrijven – op LinkedIn

13 april 2023 | 4 minuten | door Silver Apperloo
Creatief Schrijven – op LinkedIn

Het is 2023, aan sociale media ontkom je niet meer. Inmiddels is de traditionele cv ook bijna volledig vervangen door je LinkedIn-profiel… Hoe je een tip-top LinkedIn pagina maakt hebben we je al eens verteld. Deze keer 5 tips om die pagina en andermans feed te vullen met content door middel van: Creatief Schrijven.

Laat je niet gelijk afschrikken door het woord ‘creatief’, je hoeft echt geen Shakespeare te zijn om leuke relevante berichten te maken. Creatief staat in dit geval vooral voor authentiek, en dat zijn we allemaal. Vertel bijvoorbeeld over iets dat je hebt meegemaakt in je werkweek, of geef je professionele mening. Creatief schrijven is super goed voor je empathisch vermogen, denkvermogen en vergroot je werkgeheugen!

  1. Onderwerp kiezen

  2. Schrijven vanuit?

  3. De kracht van herhaling

  4. Het waarde principe

  5. LinkedIn Primetime

(BONUS: Boost Content Canvas)

1. Onderwerp kiezen

Een goed begin is het halve werk, en het begin is in dit geval: het kiezen van een onderwerp. Houd dit vooral lekker dicht bij jezelf, van generieke onderwerpen, en saaie corporate berichten hebben we er al genoeg. Daarbuiten prikken mensen hier zo door heen, authenticiteit is key. Schrijf bijvoorbeeld over iets dat je hebt meegemaakt in je werk de afgelopen week. Of schrijf je (professionele) mening over een actueel vraagstuk in de branche waarin je werkt. Vaak is een link met het werkleven wel belangrijk op LinkedIn, maar hierin mag je best creatief zijn.

2. Schrijven vanuit?

Na het kiezen van een onderwerp kies je vanuit welke persoon je het bericht schrijft. Is het een heel persoonlijk verhaal dan is het vaak voor de hand liggend om vanuit jezelf (ik-vorm) te schrijven. Een andere optie is bijvoorbeeld om vanuit het bedrijf waar je werkt te schrijven (wij-vorm). Wil je creatief helemaal all-out gaan, dan kun je jezelf uitdagen door je bericht te schrijven vanuit de derde persoon enkelvoud: “Hij drukte op send, verstuurde zijn mail en tuurde vervolgens vijf minuten uit het raam. Dat was het moment dat hij het wist: zijn blog zou deze week gaan over creatief schrijven!”.  

3. De kracht van herhaling

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je met je eerste bericht gelijk viral gaat. Al zit viral gaan soms in een klein hoekje. De kracht van creatief schrijven zit hem in herhaling. Idealiter plaats je twee keer per week een bericht, lukt dit niet dan is in ieder geval één bericht per week wel echt wenselijk. Maak het jezelf makkelijk, plan iedere week een uurtje in om een bericht te schrijven. Daarnaast hoeft een bericht natuurlijk geen enorme lap tekst te zijn. Volharding wordt door het algoritme beloond, als je gestaag door typt zie je binnen een half jaar vaak al de eerste echte (bedrijfs)resultaten.

4. Het waarde principe

Het leven is geven en nemen, en dat is op LinkedIn niet anders. Als je in ieder bericht iets probeert te verkopen is het snel gedaan met je LinkedIn goodwill. Mensen willen graag iets lezen wat ze leuk vinden of waar ze iets aan hebben. Probeer dus zo vaak mogelijk waarde toe te voegen voor je lezers. Mooie maatstaaf is om iedere vijf posts: drie waarde posts te maken, met tips & tricks, stellingen, meningen of vragen. Eén post met een persoonlijk verhaal en dan om af te sluiten mag je één keer verkopen met een commerciële post.

5. LinkedIn Primetime

Nou, je bericht staat er helemaal klaar voor om de wijde wereld in te gaan. Je hebt een leuke persoonlijke foto gekozen (geen stock foto’s gebruiken! Daar scrollen mensen langs…) en wil op de post knop drukken. Zorg dan dat je rond één van deze tijdens je post plaatst, dan zijn er namelijk de meeste mensen actief op LinkedIn.

Werkdagen:
09:00 – 09:30
12:00 – 13:00
18:30 – 19:00 

Vrijdag:
NOOIT

Weekend:
NOOIT

Zo nu ben jij er helemaal klaar voor om je eerste creatieve LinkedIn bericht te schrijven. Om je flink op weg te helpen hebben we een Boost Content Canvas ontwikkeld. Vul deze aandachtig in en daarna schrijven maar!

Boost Content Canvas

Goed creatief schrijven op LinkedIn aan de hand van deze boost content canvas
terug naar boven