Dienstverlening

Co-sourcing: wat is het en wat levert het op?

19 februari 2021 | 3 minuten | door lstam
Co-sourcing: wat is het en wat levert het op?

Hoe cruciaal een goed functionerende helpdesk is, blijkt vaak pas als het desbetreffende team onderbezet is of als ‘iets het niet doet’. En zelf voor een optimale bezetting en inwerktrajecten zorgen kost vaak meer tijd dan gedacht. Klinkt dit herkenbaar? Dan is co-sourcing voor uw bedrijf het overwegen waard: een manier van samenwerken waarbij wij grip houden op de bemensing van uw servicedesk, zodat u zich kunt blijven richten op uw core business. Wat co-sourcing nog meer oplevert? Een opsomming. 

1. Co-sourcing is: outsourcing, maar dan anders 

Binnen de dienstverlening worden de begrippen ‘co-sourcing’ en ‘outsourcing’ nogal eens door elkaar gebruikt. Niet helemaal terecht, want waar outsourcing gebaseerd is op het uitbesteden van een heel proces, ligt bij co-sourcing de nadruk op de samenwerking. Tussen opdrachtgever en leverancier, welteverstaan. Beide diensten hebben dus wel overeenkomsten als het gaat om de uitvoering ervan, maar verschillen in de mate van betrokkenheid vanuit de opdrachtgever. 

2. Een uniforme werkwijze dankzij co-sourcing 

Dankzij de goede samenwerkingsmogelijkheden die co-sourcing biedt, fungeert de leverancier als verlengstuk van de opdrachtgever. Hoe beter leverancier en opdrachtgever elkaar leren kennen, hoe beter er kan worden ingespeeld op wat er (onsite/offsite) nodig is. Denk hierbij niet alleen aan bezetting, vervanging of opschaling, maar ook aan zaken als de juiste cultural fitonboarding en upskilling.  

3. Co-sourcing is: wel de regie, niet de zorgen 

Er komt heel wat kijken bij het opzetten en managen van een servicedesk, supportdesk of helpdesk. Alleen al het afstemmen van de teamcapaciteit op (de forecast van) het aantal tickets is een expertise op zich. En dan heb je het nog niet eens over werving en selectie, het opbouwen van een flexpool en eventuele doorstroom. Dankzij onze jarenlange ervaring op het gebied van onder andere detachering en deta-vast bieden wij u hierin de ondersteuning die u nodig heeft, op de manier die het beste bij u past. 

4. Een extra sparringspartner, ook dát is co-sourcing 

Voor ons als leverancier is een partnership pas geslaagd als wij met onze dienstverlening kunnen bijdragen aan het succes van het bedrijf van onze opdrachtgever. Uw succes is ons succes, en daarom delen wij graag onze arbeidsmarktkennis en strategische inzichten met u. Door kennis met elkaar uit te wisselen en elkaar te blijven challengen, tillen we onze samenwerking naar een hoger plan.  

5. Co-sourcing werkt op basis van maatwerk  

Co-sourcing is gebaseerd op samenwerking met als doel het behalen van uw bedrijfstargets. Voor InWork is het dan ook logisch dat wij onze dienstverlening daarop afstemmen. Omdat iedere opdrachtgever uniek is en ook de doelstellingen per periode kunnen verschillen, leveren wij altijd maatwerk. Hierin nemen we niet alleen uw wensen mee, maar geven we ook advies over de zaken die ons opvallen. Zo maken we sámen werk van maatwerk!  

Benieuwd wat InWork voor uw organisatie kan betekenen? Neem vandaag nog contact op!

terug naar boven