Werken in de IT

Hybride werken: zo maken we er een succes van!

25 juni 2021 | 4 minuten | door lstam
Hybride werken: zo maken we er een succes van!

Hoe we de lockdowns en het vele thuiswerken ook hebben ervaren, het ziet ernaar uit dat het verplichte karakter ervan binnenkort verleden tijd is. En waar het voor de een opluchting is om weer samen op kantoor te kunnen zijn, ziet een ander z’n productiviteit drastisch dalen vanwege alle prikkels die nu eenmaal kenmerkend zijn voor kantoortuinen. Wat betekent dat voor uw organisatie? Op welke manieren komt u uw werknemers het beste tegemoet en wat kunt u maar beter achterwege laten? Wij onderzochten een aantal uitdagingen die hybride werken met zich meebrengt en delen onze inzichten graag! 

Hybride werken: het nieuwe werken 

Voordat we überhaupt van het coronavirus gehoord hadden, waren er al bedrijven die het gedeeltelijk thuiswerken en remote werken volledig hadden omarmd. Hier werd standaard ingezet op een maximale kantoorbezettingsgraad van 70% en dat scheelde aanzienlijk qua overhead en reistijd. Tijdens de lockdowns zagen we dat steeds meer organisaties de voordelen gingen zien van ‘het nieuwe werken’. Dit vertaalt zich nu in nieuw beleid; ook als thuiswerken straks niet meer verplicht is, geven steeds meer bedrijven de voorkeur aan een combinatie van kantoordagen en thuiswerkdagen. Wat hierin de ideale balans is? Dat hangt af van zowel de persoon, de (thuiswerk)omstandigheden als de inhoud van de functie. 

Hybride werken: extra hardware vs clean desk policy 

Er zijn allerlei manieren waarop een organisatie hybride werken (ook wel telewerken genoemd) mogelijk kan maken. Immers, als je output en duurzaam werkgeluk als uitgangspunt neemt, dan zou de locatie van hybride, remote of digitaal werken om het even moeten zijn. Maar: meerdere werkplekken betekent ook meer verantwoordelijkheid. Stel er wordt voortaan drie dagen op kantoor gewerkt en twee dagen remote, hoeveel ergonomisch verantwoorde bureaustoelen moeten er dan worden bijbesteld? Hoe gaan we om met de corner office en de kantoortuin-indeling; worden dat flexplekken? En welk beleid spreken we af over clean desk policy, extra opladers en vergeten/zoekgeraakte spullen? Een goede voorbereiding is het halve werk! 

Hybride werken: hoeveel online meetings zijn er écht nodig? 

Uit onderzoek blijkt dat online meetings meer energie kosten dan live vergaderingen. Meeten via Zoom, Teams, WebEx of Skype vraagt om intensief luisteren, zeker als het om een groepscall gaat. Daarbij blijft ook de oxytocine-boost uit die hoort bij face-to-face contact. Ook online een goede dialoog voeren binnen een groep of smalltalk voordat de meeting begint…het gaat vaak haperend en een goede flow is vaak ver te zoeken. Wij adviseren dan ook om hier op basis van voortschrijdend inzicht regelmatig bij stil te staan en eventuele afspraken hierover te herzien. 

Hybride werken: hybride doorgroeien?  

Medewerkers die bezig zijn met een opleidingstraject, zijn nog weleens geneigd om dit on hold te zetten wanneer ze denken dat dit bijdraagt aan de gezondheid van een bedrijf. Hoe mooi dit gebaar ook is, uiteindelijk heeft uw organisatie er meer aan als deze medewerkers straks hun nieuwe kennis kunnen toepassen en hun verbeterde skills kunnen inzetten. Bij InWork staat de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze medewerkers altijd centraal, onder welke omstandigheden dan ook. Benieuwd hoe wij u kunnen helpen om uw medewerkers en (dus ook) uw bedrijf hybride te laten groeien? Laat het ons weten; wij denken graag met u mee! 

terug naar boven