Werken in de IT

Ontwikkel jezelf op de Servicedesk van de Politie

10 mei 2021 | 4 minuten | door lstam
Ontwikkel jezelf op de Servicedesk van de Politie

Nadat hij zijn ICT-opleiding had afgerond, is Vincent een tijdlang werkzaam geweest binnen een andere sector. Maar omdat het toch bleef kriebelen wat betreft ICT, nam hij drie jaar geleden het besluit weer vol de ICT in te duiken. Dus startte hij via InWork op de ICT-servicedesk van de Politie. En dat pakte goed uit, want hij zit prima op z’n plek en heeft zichzelf continu kunnen bijscholen en ontwikkelen. Wij spraken hem over zijn loopbaan en ambities.

Kun je iets over jezelf vertellen?

‘Zeker; ik ben Vincent en kom uit Nunspeet. Mijn hobby’s zijn mountainbiken, racefietsen, BBQ’en en ik heb altijd interesse gehad in computers en ICT. Zo’n twaalf jaar geleden heb ik dan ook een ICT-opleiding gevolgd, echter ben ik uiteindelijk iets heel anders gaan doen. Drie jaar geleden kwam ik in contact met InWork en toen ben ik weer terug de ICT ingerold.’

Waarom weer de switch (terug) naar ICT?

‘Eigenlijk heb ik altijd heel veel plezier gehaald uit ICT, dus het was een logische stap. Toen InWork mij ook nog eens de kans bood om op de ICT-Servicedesk van de Politie aan de slag te gaan, was ik om. Het leek mij echt een uitdaging om voor de Politie te werken.’

Kun je het werk op de ICT-Servicedesk van de Politie omschrijven?

‘Het werk is heel afwisselend. Je krijgt te maken met veel uiteenlopende zaken. Je zit voornamelijk in de (telefoon)lijn en krijgt met veel verschillende collega’s te maken: zowel politieagenten als ondersteunend personeel. Bij de ICT-afdeling van de Politie vindt continu verandering plaats. De IT-omgeving wordt steeds verder ontwikkelend en veranderd om efficiënter en veiliger te werken, hierdoor sta je zelf ook nooit stil en wordt het werk nooit saai. Je kunt hier blijven leren en jezelf ontwikkelen.’

Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?

‘Uiteraard de binnenkomende calls en incidenten. Maar de laatste maanden heb ik ook de Field Managers van InWork mogen ondersteunen, met roosterwerkzaamheden, verlofverzoeken en coaching en analyse. Verder controleerde ik meldingen die InWork-collega’s deden en gaf ik hier advies over. InWork heeft mij de kans gegeven om mezelf ook op dit gebied meer te ontwikkelen.’

Je hebt binnen InWork dus stappen kunnen maken?

‘Jazeker. Ik heb de mogelijkheid gekregen om andere taken op mij te nemen. Daarnaast heb ik verschillende certificaten kunnen behalen, zoals ITIL, een Windows certificaat en CompTIA Network+. Op deze manier heb ik mijn kennis aantoonbaar kunnen maken en mijn cv mooi kunnen uitbreiden. Ik vind het heel fijn dat InWork deze mogelijkheid biedt; je krijgt echt veel ruimte en vrijheid en kunt je wensen altijd bespreken met je eigen Field Manager. Zo kwam het dat ik voor CompTIA Network+ kon gaan, terwijl Cisco veel meer voor de hand had gelegen. Er wordt echt naar me geluisterd en gehoor gegeven aan mijn persoonlijke voorkeuren, dat vind ik fijn.’

Wat vind jij het grootste pluspunt van werken via InWork?

‘Ik ben altijd heel goed ondersteund door InWork, in mijn geval door mijn Field Manager Albert. Hij is behulpzaam en denkt echt met je mee. Je moet er uiteraard ook zelf achteraan, je kunt niet met je armen over elkaar achteroverleunen. Als je iets écht wil en actie onderneemt, dan is er veel mogelijk en kun je mooie stappen maken. InWork heeft wat dat betreft een goed oog voor de ambities van medewerkers.’

Wat zijn je ambities?

‘Binnenkort word ik overgenomen door de Politie. Vanaf dat moment maak ik de stap naar meewerkend voorman op de afdeling en krijg ik een eigen team onder mij met ongeveer tien Servicedesk Medewerkers. De combinatie tussen operationeel en coaching vind ik leuk. Het geeft mij voldoening als mijn team het werk goed kan uitvoeren.’

Wat zou je aan anderen vertellen over het werken bij de Politie?

‘In een notendop: het is afwisselend, uitdagend, altijd leuk en het geeft veel voldoening om de collega’s binnen de Politie-organisatie te ondersteunen. Daarnaast is het een leuk en gezellig team. Ook heel divers; veel verschillende leeftijden, veel vrouwen – wat best bijzonder is voor een ICT-servicedesk – en er hangt echt een goede sfeer.’

terug naar boven