Sollicitatietips

Solliciteren via social media: zo doe je dat!

5 maart 2021 | 4 minuten | door lstam
Solliciteren via social media: zo doe je dat!

Social media is voor veel mensen zoiets vanzelfsprekends geworden dat we ons bijna niet meer kunnen voorstellen dat er ooit een wereld was zonder al die sociale accounts. Ook het delen van vacatures en zelfs solliciteren gebeurt steeds vaker via sociale kanalen. Dat betekent dat er niet alleen gekeken wordt naar je cv en je motivatie, maar ook naar je online presence. Benieuwd hoe je slim gebruikmaakt van jouw social media bij een sollicitatie? Wij verzamelden de volgende tips voor je! 

1. Solliciteren via LinkedIn

Veel bedrijven bieden de mogelijkheid aan om in plaats van je cv, je LinkedIn-profiel toe te voegen. Succesvol solliciteren via dit kanaal begint dus bij een sterk en geoptimaliseerd profiel. Via LinkedIn kun je op verschillende manieren jouw droombaan binnenslepen. Zo kun je niet alleen op vacatures reageren, maar ook via een direct message contact opnemen met recruiters voor een open sollicitatie. Verder kun je natuurlijk een bericht posten waarin je laat weten waar je naar op zoek bent. Als je dan ook nog ervoor zorgt dat jouw connecties het bericht liken, creëer je maximale exposure

2. Solliciteren via Facebook

De meeste mensen gebruiken Facebook alleen voor privédoeleinden, maar je zult niet de eerste zijn die via dit kanaal aan een baan komt. Denk je erover om Facebook in te zetten als sollicitatiekanaal, voeg dan je opleidingen en werkervaring toe aan je profiel. Laat je Facebook-netwerk door middel van een status-update weten dat je een baan zoekt en post er een bericht over op je tijdlijn. Vermeld erbij dat ‘delen wordt gewaardeerd’. Als je hierbij instelt dat ook ‘vrienden van vrienden’ het bericht kunnen zien, dan heb je al snel een enorm bereik. Verder is het handig om pagina’s van interessante bedrijven te liken (en dus te volgen), zodat je er snel bij bent als er een leuke vacature wordt gepubliceerd. 

3. Solliciteren via Instagram

Instagram wordt steeds populairder, maar sollicitaties via dit medium zijn nog zeldzaam. Dus wil je jezelf onderscheiden, dan biedt solliciteren via Instagram twee voordelen: je kunt jezelf op een creatieve manier presenteren (link naar bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel in bio) én je hebt weinig concurrentie wat betreft sollicitatiekanaal. Steeds meer bedrijven posten ook vacatures op Instagram. Vergeet daarom niet om bepaalde hashtags te volgen, zoals #vacature. Oh, en ben je ongewenst getagd in een foto? Kies dan voor ‘Mij uit bericht verwijderen’ bij ‘Opties voor taggen’.  

4. Solliciteren via YouTube

Zelf een sollicitatievideo maken of een videopitch waarin je jezelf presenteert: er zijn mensen die er niet aan moeten denken, maar als je een originele manier zoekt om je interesse te tonen in een bepaald bedrijf of vacature, is YouTube een echte aanrader. Voordeel van zelf een sollicitatievideo maken is dat je het net zo vaak over kunt doen totdat je tevreden bent. Is vloggend solliciteren voor jou net een brug te ver? Check dan of het bedrijf een YouTube-account heeft en plaats een reactie onder de bedrijfsvideo. Dikke kans dat dit de interesse wekt!  

5. Solliciteren via WhatsApp

Om het sollicitatieproces te versnellen, bieden steeds meer bedrijven de mogelijkheid aan om je sollicitatie in te dienen via WhatsApp. Dit is vooral handig als je even geen cv bij de hand hebt, wat natuurlijk vaak het geval is als je via je smartphone solliciteert. Wil je dus laten zien dat je én snel kunt schakelen én dat je van een goede voorbereiding houdt, zorg er dan voor dat je een up-to-date versie van je cv op je telefoon opslaat. Zo kun jij vanaf elke plek je sollicitatie voltooien. Bijkomend voordeel: dankzij de blauwe vinkjes heb je ook meteen je ontvangstbevestiging binnen…instant werkgeluk!

terug naar boven