Werken op Schiphol? Maak er een carrière van!
Rajiv kan al bijna zijn eerste decennium (!) op Schiphol afsluiten. Sinds hij in 2012 startte op de ICT-afdeling van de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn er inmiddels bijna tien jaar verstreken. Wat heeft hij allemaal gedaan in deze tijd en wat is hem het meeste bijgebleven? Wij spraken hem over zijn carrière, zijn contact met InWork en natuurlijk het aanstaande jubileum.
Vertel, wie is Rajiv:
‘Mijn naam is Rajiv en ik ben bijna 36 jaar. Ik ben getrouwd, woon in Rotterdam en houd van voetbal en Formule 1. Sinds 2012 werk ik voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Eerst via Fujitsu en daarna via InWork. Sinds 2014 heb ik de functie die ik nu nog steeds uitvoer; dus onsite voor één van de Techcafés op Schiphol.’
Welke opleiding heb je gevolgd?
‘Mijn ICT-opleiding heb ik destijds gevolgd in Suriname, ook heb ik hier verschillende Microsoft cursussen gedaan en certificaten behaald.’
Je hebt een aardige loopbaan achter de rug op Schiphol, kun je hier iets meer over vertellen?
‘In een notendop: in 2012 ben ik gestart bij de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Mijn loopbaan begon hier op de ICT-servicedesk, waar je een ochtend-, middag- of nachtdienst draaide. In 2013 maakte ik promotie en werd ik teamcaptain op de servicedesk; hier mocht ik de nieuwe Support Agents inwerken en opleiden tot volwaardig Servicedesk Medewerker. In 2014 ging ik vervolgens over naar onsite en techcafé-werkzaamheden.’
Wat is één van de leukste projecten die je hebt mogen doen?
‘In 2015 mocht ik voor zes weken met een aantal collega’s naar Boedapest, dat was een hele mooie ervaring. Wij kwamen hier om nieuwe agents op te leiden voor de servicedesk. De 1e lijn zit namelijk in Boedapest. Als eindgebruikers (medewerkers van de luchtvaartmaatschappij) een probleem hebben, komen ze eerst hier terecht. En als het in Boedapest niet kan worden opgelost, wordt het doorgezet naar één van de techcafé-locaties in en rondom Schiphol.’
Wat zijn je voornaamste werkzaamheden?
‘Sinds 2 december werk ik in het techcafé op het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het VIP-support samen met één andere collega. VIP-support houdt daadwerkelijk in dat je VIP’s ondersteunt; oftewel belangrijk mensen binnen de organisatie.’
Wat voor incidenten moet je vooral oplossen?
‘Dit is heel divers. Wij ondersteunen alle medewerkers van de luchtvaartmaatschappij, hierdoor krijgen wij met veel verschillende incidenten te maken. Voorbeelden zijn wachtwoord-resets, problemen met de VPN, tokens die niet werken, noem maar op.’
Wat vind je het leukste aan je baan?
‘Dat ik dagelijks nog steeds dingen leer, ondanks dat ik er alweer bijna tien jaar op heb zitten: je ontwikkeling staat hier niet stil. Daarnaast heb je veel klantcontact met veel verschillende mensen, dat is leuk en heel divers. Daarnaast werk ik nog steeds alle nieuwe agents van InWork in, dat vind ik erg leuk om te doen. Verder zijn er leuke projecten en veel IT-uitdagingen en mogelijkheden, dit maakt dat je steeds met verschillende dingen bezig bent.’
Hoe is het contact met InWork?
‘Met Loranne, mijn Field Manager, heb ik altijd goed contact. Het is laagdrempelig; soms sturen we ook even een appje als er iets is. Verder vind ik InWork een attente werkgever. Laatst werd ik nog uitgeroepen tot Champ van de Maand (medewerker van de maand-verkiezing), maar ook met kerst, verjaardagen, jubilea; er wordt altijd met een leuke attentie even bij stilgestaan.’