Werken in de IT

Werken op Schiphol; elke dag een beetje vakantie

21 april 2021 | 4 minuten | door Suus de Koning
Werken op Schiphol; elke dag een beetje vakantie

Iedere dag een vakantiegevoel, wie wil dat nou niet? Voor InWorker Youssef is dit de dagelijkse realiteit; hij is namelijk via InWork werkzaam voor de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, waar hij zich iedere dag in een andere wereld waant.

Kun je iets over jezelf vertellen?

‘Mijn naam is Youssef, ik ben 28 jaar en ik kom uit Leiden. Ik houd van voetbal, zowel om zelf te spelen als om naar te kijken. De opleiding die ik heb gedaan is Netwerkbeheer ICT niveau 3, en sinds zeven maanden ben ik via InWork werkzaam voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Hiervoor werkte ik op een school. Daar liep ik al stage en na afronding van mijn opleiding kon ik gelijk instromen. Ik deed daar de 2e lijn en de servicebalie. Maar uiteindelijk zocht ik iets anders; meer werkplekbeheer en onsite werk, dus toen ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws.’

Kun je iets vertellen over je werk voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland?

‘Ten eerste: ik heb het ontzettend naar mijn zin. Het werk is wat ik ervan verwacht had, misschien zelfs nog beter. Ik hou van proactief werken, en dat kan hier zeker.

Ik kwam destijds binnen als flexmedewerker, dat houdt in dat je op verschillende locaties werkt. Je springt bij waar nodig. Tegenwoordig ben ik vaste kracht bij het Cargo-team; één van de ICT-supportlocaties.’

Wat was voor jou de reden om voor InWork te kiezen?

‘De recruiter van InWork vertelde mij gelijk over de functie op Schiphol. Ik werd in die tijd veel gebeld door recruiters voor servicedeskfuncties, maar dat was niet wat ik ambieerde. Ik was echt op zoek naar onsite en werkplekbeheer. InWork kon mij dit bieden. En werken op Schiphol, dat klonk mij natuurlijk echt als muziek in de oren. Uiteindelijk heb ik met zowel de recruiter als fieldmanager van InWork een gesprek gehad en daarna ben ik op gesprek gegaan bij de luchtvaartmaatschappij. In maart 2020 had ik al contact met InWork, maar helaas kwamen door corona de screenings stil te liggen. Het duurde dus even, maar uiteindelijk ben ik in oktober gestart. Het was het wachten waard!’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Rond half negen stap ik binnen en haal ik eerst een bak koffie. Dan open ik de deur van het techcafé, dat is geopend van 9 tot 5. Hier komen mensen langs met hun ICT-problemen. De werkzaamheden verschillen van dag tot dag; er komen veel verschillende incidenten binnen. Hierbij kun je denken aan standaardproblemen zoals log-ins, pin-ID’s en tegenwoordig veel VPN-problemen, zeker nu met al het thuiswerken. Vooral de medewerkers vanuit de loodsen op Schiphol komen bij ons binnenwandelen. Via de 1e lijn in Boedapest krijgen wij meldingen door. Als zij een incident niet kunnen verhelpen, komen de mensen bij ons terecht.

Wat vind je het leukst aan het werken op Schiphol?

‘De omgeving, dus echt op Schiphol aanwezig zijn. Veel mensen dromen er denk ik van om op Schiphol te werken. Schiphol is echt een wereld op zich en het voelt er elke dag een beetje als vakantie. Het is een hele fijne werkomgeving; de sfeer is goed en ik zie dagelijks mensen met een glimlach vertrekken als ze bij het techcafé zijn geweest, dat is leuk.’

Wat zijn je ambities?

‘Dat vind ik lastig en weet ik nog niet zo goed. Ik vind wat ik nu doe heel leuk. Wellicht ga ik uiteindelijk meer richting de richting op van Office 365 of Applicatiebeheer.’

Heb jij jezelf al kunnen ontwikkelen?

‘Zeker; ik heb veel nieuwe kennis opgedaan. Daarnaast ben ik via InWork bezig met mijn ITIL4. Dat is even doorbijten, maar wel een goed certificaat om op zak te hebben.’

Wat zou je anderen vertellen over InWork?

‘In drie woorden: behulpzaam, zorgzaam en hulpvaardig. Ik vind het contact met InWork altijd top. Iedereen met wie ik contact heb gehad is sociaal en beleefd. Ook geven ze goede tips en zijn ze erg behulpzaam; als ik een vraag stel gaat mijn Fieldmanager Loranne er altijd gelijk achteraan. Hierdoor heb ik meestal voor het eind van de dag al mijn antwoord binnen. Ook heb ik elke twee weken een bila. Qua communicatie ontbreekt er dus niets.’

En over werken voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland?

‘Dat heb ik eigenlijk al gezegd: elke dag ben je een klein beetje op vakantie. Wat wil je nog meer? Wat betreft werk is het voor mij echt een droom om voor de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol te werken. De sfeer is goed, het is een mooie ervaring en het staat ook nog eens leuk op je cv!’

terug naar boven