Carrière

Accountmanager

Je eigen toko runnen terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat je medewerkers op hun plek zitten en je opdrachtgevers blij zijn: voor een Accountmanager binnen recruitment is er niets mooiers dan dat. Zit het wel goed met jouw commerciële kwaliteiten, denk jij eerder in kansen dan problemen en ga jij altijd voor de winst? Grote kans dat je geschikt bent voor het vak van Accountmanager. Helemaal als het je niet puur om de sales gaat, maar juist om het doel achter de sales: de beste medewerker op de juiste plek. Ambities? Graag, want een goede Accountmanager kan bij InWork alle kanten op!  

Wat doe je als je Accountmanager bent? 
Net zoals bij de functie van Recruiter het geval is, geeft elk bedrijf een eigen invulling aan de rol van Accountmanager. Zelfs binnen een organisatie kan de ene Accountmanager een heel ander takenpakket hebben dan de andere. Zo ook bij InWork. Binnen InWork Techniek heeft elke Accountmanager zijn/haar eigen portefeuille aan opdrachtgevers, met wie zij intensief contact onderhouden. De ene opdrachtgever heeft een aantal Werkvoorbereiders nodig, terwijl de andere klant vraagt om drie medewerkers met totaal verschillende expertises. Dit houdt jouw werk als Accountmanager bij InWork afwisselend, dynamisch en gevarieerd. Naast contacten met opdrachtgevers, houd je ook vinger aan de pols bij ‘jouw’ medewerkers die gedetacheerd zijn. Niets leukers dan hen op hun plek te zien zitten en hen te zien groeien in hun ervaring en skills. Dat is dan ook waar jij aan bijdraagt: de ontwikkeling van je medewerkers.  

Waarom Accountmanagement een prachtig vak is 
Binnen Recruitment is Accountmanagement erop gericht om de opdrachtgever zoveel mogelijk te ontzorgen op het gebied van personeelsplanning. Dit doe je door vacatures van de opdrachtgever op de juiste manier te vervullen, maar natuurlijk ook door proactief met je klant mee te denken. Binnen het salesvak geldt vaak ‘ABC; always be closing’, en juist door initiatief te tonen op onverwachte momenten onderscheid jij jezelf. Want wie zegt dat er een (vacature-)aanvraag nodig is om jouw klant te voorzien van nuttig advies? Ben je daarnaast een echte teamplayer met een gezonde winnaarsmentaliteit? Dat zijn kwaliteiten die onmisbaar zijn voor een succesvolle Accountmanager. In deze 360˚-rol houd jij je verder bezig met: 

  • Het binnenhalen van nieuwe aanvragen/vacatures 
  • Contact onderhouden met opdrachtgevers, kandidaten en medewerkers 
  • De uitbreiding van jouw eigen klantenbestand 
  • Coaching en ontwikkeling van ‘jouw’ medewerkers in het veld 
  • Het meedenken over nieuwe diensten en proposities 
  • Overleg met collega’s (Recruiters, Accountmanagers en Recruitment Marketeers)  

FAQ

Antwoorden op belangrijke vragen

Het takenpakket van een Key Accountmanager ziet er vaak net even iets anders uit dan dat van een Accountmanager. Waar een Accountmanager meestal schakelt met meerdere opdrachtgevers, richt een Key Accountmanager zich vaak op één of enkele grote en/of complexe accounts. De functie van Key Accountmanager binnen recruitment wordt vaak vervuld door Accountmanagers met een aantal jaren ervaring. Andere benamingen voor deze rol zijn onder meer Service Delivery Manager, Senior Accountmanager, Recruitment Consultant en Sales Consultant.

Om een succes van jouw account(s) te maken, is het belangrijk dat je jouw opdrachtgever(s) tevreden houdt en tegelijkertijd zorgt dat jouw medewerkers goed op hun plek zitten. Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken met je eigen werkgever, dus voor een goede balans is het fijn als je beschikt over empathisch vermogen, overtuigingskracht en commercieel inzicht. Via diverse gesprekstechnieken kun je nog extra finesses leren om nóg meer uit jouw gesprekken te halen, maar de basis ligt wel bij jezelf. Verder vind je het leuk om in mogelijkheden te denken, ben je een echte doorzetter en beschik je over een positieve instelling.

Er zijn meerdere opleidingen waarin je de beginselen van sales, economie, commercie en marketing kunt leren. Hierbij kun je denken aan zowel mbo-, hbo- als wo-studies in de richtingen Marketing & Communicatie, Commerciële Economie, Sales- & Accountmanagement, Marketing, Economie en Commercieel Medewerker Binnen- of Buitendienst. Maar ook als je een hele andere studie-achtergrond hebt, en je beschikt over de juiste competenties om van het Accountmanagersvak een succes te maken, zal je (toekomstige) werkgever erg blij met je zijn! De skills die jou tot een goede Accountmanager maken, zijn immers alleen aan te scherpen, niet aan te leren.

Wat voor veel functies geldt, gaat ook op voor de rol van Accountmanager: wat je verdient als Accountmanager, verschilt per bedrijf. Verder speelt ook het aantal jaren ervaring een rol: een Junior Accountmanager ontvangt een gemiddeld salaris van € 2.500,- terwijl een ervaren Accountmanager zo’n € 3.130,- per maand aan loon ontvangt. Verder speelt ook mee in welke sector je werkt; commerciële bedrijven werken vaak met targets (zowel op individueel niveau als op teamniveau), dus op die manier kan jouw salaris flink worden aangevuld met bonussen.

Elke Accountmanager heeft bij InWork regie over zijn/haar eigen carrière. Dat betekent dat jij snel stappen kunt maken wat betreft ontwikkeling en doorgroeien. Wij werken samen met zowel grote, bekende opdrachtgevers als ook wat kleinere partijen. Vanwege onze ervaring in het werkveld en ons grote netwerk krijg jij bij ons de kans om jouw functie zelf mede vorm te geven. Daarnaast staan wij voor duurzaam werkgeluk, dus kijken we vooral ook naar wat jij nodig hebt. Wat neem jij mee en waar wil je over een tijdje staan als Accountmanager? Wij kijken ernaar uit om dat pad met jou te bewandelen!

terug naar boven