Werkgeluk

4 tips voor een betere werk-privébalans

13 september 2021 | 3 minuten | door Suus de Koning
4 tips voor een betere werk-privébalans

De balans tussen werk en privé draagt in grote mate bij aan iemands werkgeluk. Maar: de juiste balans vinden blijkt toch vaak lastig. Het goed doen op werk, werken aan onze gezondheid, sporten, een gezin en leuke dingen doen met vrienden: we willen te veel en we hebben te weinig tijd. De perfecte werk-privébalans is natuurlijk voor iedereen verschillend. Toch geven wij graag wat tips, zodat jij ’s avonds niet uitgeput op de bank ploft, maar energie overhoudt. En hoe meer energie, hoe makkelijker het is om daadwerkelijk in balans te blijven.  

Ga af en toe even offline 

Iedereen is constant online en hierdoor staan wij non-stop met elkaar in contact. Het heeft zo zijn voordelen, want communicatie is, en gaat, snel en makkelijk. Toch is hierdoor het risico groot dat je ’s avonds nog even laptop opengooit en er zelfs nog even wat mailtjes uitstuurt. Hier verdwijnt de lijn tussen werk en privé. Zeker door thuiswerken vervaagt deze lijn steeds meer. Werkdag afgelopen? Probeer helemaal offline te gaan. Zet je telefoon uit en gooi je laptop dicht. Probeer echt even te genieten van je vrije tijd en dingen waar je energie van krijgt. Of doe gewoon even helemaal niets!   

Zeg niet altijd ‘ja’   

Stop vooral tijd in dingen waar je energie van krijgt. Soms kunnen we best even wat minder doen. Heb je al een uitpuilende agenda op werk, voorkom overwerken dan en zeg ook soms ‘nee’ op projecten of op een meeting. Is het echt nodig om hierbij aanwezig te zijn en hoe nuttig is het? Hetzelfde geldt privé, ook al slaat de FOMO (fear of missing out) soms toe, je hoeft niet altijd overal bij te zijn. Af en toe kunnen we best een sociale verplichting missen.  

Zorg voor een goede planning

Vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goede planning en het ‘organiseren’ van je week. Zeker als je veel verplichtingen hebt is dit belangrijk. Hoe meer je probeert te doen in een week, hoe lastiger het wordt om de juiste werk-privébalans te vinden. Maak een goede planning en probeer zo efficiënt mogelijk met je tijd om te gaan: kook voor meerdere dagen, durf om hulp te vragen en schrap onnodige taken. Door een goede planning kan jij makkelijker ballen in de lucht houden, en ben je beter in balans.  

Plan tijd voor jezelf

In balans zijn draagt bij aan je (werk)geluk en vitaliteit. Plan daarom zo nu en dan me-time in. Als jij ontspant zorgt dit weer voor nieuwe energie, wat vervolgens weer bijdraagt aan je vitaliteit. Doe datgene, wat voor jou echt pure ontspanning is: een wandeling, een massage, een bad.. zolang jij maar optimaal ontspant. Vind je het lastig om dit aan het eind van je werkdag te doen? Probeer dan je ochtenden goed te beginnen. Een minuut of 10 eerder opstaan en wat tijd voor jezelf nemen kan al een verschil maken. Doe wat oefeningen, lees een krantje en start ontspannen je dag.  

terug naar boven