Carrière

Servicedesk medewerker

Op een succesvolle manier werk maken van jouw IT-carrière begint bij InWork. Want of je nu nog junior bent wat servicedesk-ervaring betreft of juist al een doorgewinterde IT’er, bij InWork vind je de rol die bij je past. En dat niet alleen, want ook als het gaat om de werkomgeving waar je aan de slag gaat als Servicedesk Medewerker zorgen we graag voor de beste match. Jouw IT-skills inzetten op de support-afdeling van top 100-bedrijven als De Politie, Fujitsu of Atos? Wij maken graag kennis met je! 

Wat doe je als Servicedeskmedewerker?

 De dynamiek van je werkomgeving en de grootte van het team waarin jij als Servicedesk Medewerker aan de slag gaat, verschilt per project en/of per opdrachtgever. Ook jouw officiële functiebenaming kan per organisatie verschillen; van Skilled Servicedesk Medewerker, Support Engineer, Supportdesk Medewerker, Support Agent, Helpdesk Medewerker, Service Management Officer tot Servicedesk Medewerker Eerstelijns, het komt allemaal voorbij. En hoe je werkdag of dienst verloopt zal de ene dag ook anders zijn dan de andere. In grote lijnen houd jij je aan de ICT Servicedesk bezig met: 

  • Het aannemen en afhandelen van IT-gerelateerde vragen, incidenten en verzoeken 
  • Het oplossen van storingen en het behandelen van IT-/ICT-aanvragen 
  • Het tot de kern komen van een issue/probleem 
  • Het beantwoorden van een grote diversiteit aan binnengekomen vragen 
  • Het bieden van ondersteuning zodat de eindgebruiker weer verder kan 

Kortom, als Servicedesk Medewerker ben jij zowel vraagbaak als het eerste aanspreekpunt voor IT-issues van eindgebruikers. In deze rol komen dus zowel jouw technische IT-kennis als jouw communicatieve vaardigheden goed van pas! 

Wat is het salaris van een Servicedesk Medewerker? 

Het salaris van een Helpdesk Medewerker verschilt per situatie. Zo telt niet alleen mee over hoeveel jaren werkervaring je beschikt, ook het behalen van certificaten beïnvloedt de hoogte van het salaris. Ben je werkzaam als 1e-lijns Servicedesk Medewerker of behandel je 2e-lijns issues? En heb je daarnaast al gewerkt als Teamleider of heb je ambities in die richting? Ook dat maakt verschil. Gemiddeld genomen begint het salaris van een ICT Servicedesk Medewerker rond de € 2.350,- en kan het oplopen tot zo’n € 2.860,-. Een Skilled Servicedesk Medewerker kan qua loon iets hoger zitten, net als een Multi Client Pool-collega die veel onderweg is en 24-uursdiensten draait. 

FAQ

Antwoorden op belangrijke vragen

De taak van een servicedesk is er voornamelijk op gericht om computerstoringen op te lossen en vragen te beantwoorden over (bedrijfseigen) software, applicaties, workflows enzovoort. De vragen waarmee jij als Servicedesk Medewerker te maken krijgt zijn erg divers: van een wachtwoord-reset tot complexe serverproblemen. En dan zijn er natuurlijk de hiccups, de 404-errors, de bugs en de glitches. Samen met je team zorg je ervoor dat alle binnenkomende calls/tickets op de juiste manier geregistreerd worden en indien mogelijk meteen gefixt. Binnen de afgesproken SLA’s (waaronder afhandeltijd en de juiste gesprekstechnieken) en bij voorkeur volgens het principe van First Time Fix. Kun je het issue of incident niet zelf oplossen? Dan schakel je door naar bijvoorbeeld een meer ervaren collega of een specialistische (tweedelijns-)afdeling.

Omdat je continu in contact staat met eindgebruikers, ook wel ‘interne klanten’ genoemd, is het vooral belangrijk dat je klantgericht bent. Je staat de hele dag in contact met mensen die een ticket hebben aangemaakt of om informatie hebben gevraagd, dus goede communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar in deze rol. Net als empathie, geduld en analytisch vermogen. Ook als je een probleem niet meteen kunt oplossen voor een eindgebruiker, is het toch belangrijk dat het gesprek op een positieve manier wordt afgerond en vastgelegd. Daarnaast werk je doelgericht, oplossingsgericht en kom je de gemaakte afspraken na.

Stel, je bent (bijna) klaar met je mbo-opleiding niveau 4 richting ICT. Of je bent al een tijdje werkzaam als IT-professional en bent benieuwd welke certificaten relevant zijn voor een Servicedesk Medewerker. Dan is het goed om te weten dat wij er vanuit InWork alles aan doen om jouw carrière te supporten. Zo bekijken we samen welke kennis je nog mist of welke hardskills wel een opfrisser kunnen gebruiken. Dus ben je young professional en net gestart op een ICT-Servicedesk, dan zijn ITIL of Windows 10 (MD-100 & MD-101) de eerste certificaten waar je mee aan de slag gaat. Ben je al wat verder gevorderd, dan volgen vaak MSCA, CCNA, Azure of Office 365.

Het mooie is, dat we niet alleen samen jouw loopbaanpad uitstippelen en je adviseren over hoe je jouw cv een boost kunt geven, we faciliteren de opleidingen en certificaten ook nog eens voor je! Daarnaast zul je als het gaat om het toepassen van de kennis snel stappen maken, want omdat je als Servicedesk Medewerker te maken krijgt met diverse ICT-gerelateerde problemen, leer je ook veel on-the-job. Hoe het zit met doorgroeien vanuit de functie Servicedesk Medewerker? Dat hangt natuurlijk voor een groot deel af van jouw eigen ambities. Ga je voor een doorontwikkeling in de lijn of ben je benieuwd hoe het werkveld van een (Onsite) Werkplekbeheerder, Applicatiebeheerder, Netwerkbeheerder of Cloud Engineer eruitziet? Deel je ambities met ons, want samen maken we er werk van!

Als jij gedetacheerd wordt als Servicedeskmedewerker, dan heb je wel het voordeel van variatie, maar dan zonder de onzekerheid van steeds opnieuw solliciteren. Bij InWork beschikken we over een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers, waardoor wij altijd een project of opdracht hebben die past bij jouw ambities, ervaring en opleidingsachtergrond. Werk via InWork aan je cv door bij verschillende opdrachtgevers ervaring op te doen! Terwijl je één contract hebt: bij InWork. Wij gaan, geheel in lijn met onze merkbelofte duurzaam werkgeluk, graag een langdurige connectie met je aan. Wil jij alles uit jouw carrière als Netwerkbeheerder halen? Of heb je hulp nodig bij het opstellen van een motivatiebrief voor een vacature als Servicedeskmedewerker? Neem contact met ons op; wij helpen je graag!

terug naar boven