Sollicitatietips

Zo staat jouw cv als een huis!

4 maart 2021 | 3 minuten | door lstam
Zo staat jouw cv als een huis!

Solliciteren begint met een goed cv. Op basis van jouw cv bepaalt een recruiter namelijk of je in aanmerking komt voor een bepaalde functie. De beoordeling op basis van je persoonlijkheid? Die vindt pas plaats op het moment dat je op sollicitatiegesprek gaat. Des te belangrijker dus dat je met je cv een goede eerste indruk maakt. In dit blog nemen we je stapsgewijs mee door de onderdelen die niet mogen ontbreken op jouw cv.  
 

1. Personalia  

Personalia is een ander woord voor persoonsgegevens. Cv’s beginnen doorgaans met een opsomming van je persoonsgegevens: naam, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer en nationaliteit. Ook kun je hier de vraag of je een rijbewijs hebt beantwoorden en een link naar je LinkedIn-profiel toevoegen. Extra informatie toevoegen mag, maar wij raden je aan om het alleen bij noodzakelijke en relevante informatie te houden. 

2. Persoonsprofiel 

In je persoonsprofiel geef je in ongeveer 3 tot 5 regels een korte omschrijving van jou als persoon. Let op dat je hier geen verkapte sollicitatiebrief of samenvatting van je cv van maakt! Gebruik deze ruimte om je karakter, interesses en je sterke punten te benoemen. Ook kun je hier aangeven naar wat voor soort werk je op zoek bent. Ook niet onbelangrijk: schrijf je persoonsprofiel altijd in de ik-vorm. Je schrijft het immers vanuit jezelf! 

3. Opleidingen & trainingen  

Vanzelfsprekend is dit een heel belangrijk onderdeel van je cv. Geef bij elke opleiding en training de periode aan waarin je deze hebt gevolgd, en bij welke onderwijsinstelling of aan welk opleidingsinstituut je dit hebt gedaan. Zorg ervoor dat je begint met je meest recente activiteit. Nog met een training bezig? Zet deze er ook vast bij! 

4. Nevenactiviteiten 

Soms vervul je naast je werk ook een andere functie die van meerwaarde kan zijn op je cv. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voorzitter of penningmeester bij een vereniging. Maar ook als jij degene bent die altijd een rol vervult in de feestcommissie, is dat een cv-vermelding waard.  

5. Werkervaring 

Dit is waar het op je cv grotendeels om draait. Beschrijf elke functie apart, ook als je bij dezelfde werkgever verschillende functies hebt gehad. Begin hier net als bij je opleidingen/trainingen met de meest recente functie. Geef aan bij welke werkgever je de functie hebt uitgevoerd en welke periode (maand en jaar) dit was. Omschrijf hier zoveel mogelijk relevante taken en verantwoordelijkheden, zodat een potentiële nieuwe werkgever een goed beeld van jouw kennis en ervaring krijgt. Gebruik opsommingen; op die manier houd je het overzichtelijk. 

6. Lay-out, bestandsnaam en formaat 

De lay-out van je cv moet er netjes en professioneel uitzien. Voeg vooral een (pas)foto toe, dat maakt je cv persoonlijker en de recruiter krijgt een gezicht bij de sollicitant. Daarnaast raden we je aan om je cv onder een duidelijke en simpele naam op te slaan, zonder versienummers, jaartallen of andere toevoegingen. De definitieve versie van je cv in Word gemaakt? Sla hem dan meteen even op in pdf-formaat, dat oogt vaak nog nét wat strakker en professioneler.  

terug naar boven